Tohtori K:n Verkkokatsaus 1: Lordi.

Pastori Lordi

Tohtori tapaa seurata silmä kovana tulevan maailmanhallituksen syntymää EU:n kautta, ja tätä kautta hän päätyi seuraamaan Euroviisut nimistä tapahtumaa. Sen karsinnoista on noussut kova metakka Suomenmaassa, ja koska tällä voi olla suuria vaikutuksia maailmanpolitiikkaan, siihen täytyy luoda tarkempi silmäys.

Metakka koskee yllä esitettyä herra Lordia, jonka ilmeisestikin uskonnollissävytteinen metallimusiikki edustaa uutta suuntaa Euroviisuissa. Tohtori ei nyt itse ole ehtinyt tähän musiikkiin tutustumaan, taikka yhtyeeseen, mutta nähtävästi he edustavat ns. vapaita suuntia joihin kuuluu myös helluntaiherätys ja lestadiolaisuus. Olen tätä kalabaliikkia tarkkaillut Ilta-Sanomien sekä Ilta-Lehden keskustelupalstoilla, joista seuraavat näytteet ovat. Lähtekäämme purkamaan tätä diskursiivista vyyhtiä.

Huom! Hahmottamisen helpottamiseksi Tohtori on linkittänyt joihinkin nimimerkkeihin kuvia siitä millaiseksi hän kirjoittajat omassa päässään kuvittelee.

Lapset:
Lapset ovat, paitsi likaisia, myös kovin tärkeitä ihmisille joilla on taipumuksia kirjoitella iltapäivälehtien mielipidepalstoille. Tällä kertaa näemme kuitenkin jos jonkinlaista diskordiaa koskien lasten asemaa tässä vastakkaisten väitteiden kentässä. Katsokaamme ensin niitä, joiden mielestä piiperöt ovat nyt ainakin yhtä pahassa vaarassa kuin he olisivat 150-kiloisen klovniperuukkiin ja ihmisnahkaan pukeutuneen himosekaantujan kanssa Ainolan puistossa kahdelta yöllä.

Jaa-a, ettäkö ihan kauhea, surullinen ja pelottava asia? Kuulkaas Ollaan aikuisia, kauhea, surullinen ja pelottava asia ovat ne uimahousut mitä uimahalleissa vuokrataan, ne mistä eläkeläisellä roikkuu toinen kulottunut palli ulkoja ja hakkaa märän äänen saattelemana toista nilkkaa vasten. Ne ovat pelottavia tuon edellämainitun vuoksi, kauheita siksi että ne voivat revetä milloin tahansa, ja surullisia koska ne ovat joutuneet halaamaan koko elastisuudellaan satojen ja taas satojen vähävaraisten vatruskaisia intiimiosia.

Jos teini-ikäiset lapsenne eivät saaneet katsottua Lordin osuutta loppuun, syy saattaa olla siinä että te laitoitte heidät katsomaan Euroviisujen karsintoja. Tajuatteko te laisinkaan mitä te teette lapsienne henkiselle kehitykselle? Tulee Sillanpäitä molemmista vielä.

Ja että Lordin lähettäminen viisuihin on "huonoa käytöstä" ihan koko Suomelta? Toivoisin tähänkin täsmennystä. Onko tämä sellaista "älä näytä tädille kieltä" huonoa käytöstä, vai "älä pyyhi takapuolta naapurin Miro-Eican hiuksiin" huonoa käytöstä? Koittakaa nyt hyvä ihminen olla selkeä ilmaisussanne!

Yhtenevät sanamuodot kiinnittävät näissä kahdessa mielenilmauksessa Tohtorin huomion. Huomatkaa kuinka Järkyttynyt toteaa että "meidän lapsetkin pelkäsivät", ja Sähäkkä kommentoi osaltaan että "jopa lapset pelkää". Heidän perheissään nuorempi väki siis edustaa sitä kouliintuneempaa kansanosaa, niitä joiden ei oleteta vähästä hätkähtävän, vaikka vanhempia jo hirvittäisikin. Tämähän on tavallaan täysin ymmärrettävää, onhan nuorison medialukutaitoisuus monesti vanhempiaan laajempi. Toisaalta, kyse voi olla ihan vain siitä että kun näissä perheissä Erno-setä on sormettanut taaperoita kolmivuotiaasta saakka, saa niihin käyttää jo aika isoja aseita ennenkuin mitään reaktioita syntyy.

Tohtori ei nyt tietenkään väitä että tilanne näissä perheissä on tällainen, pelkästään että se on sangen todennäköistä.

Sähäkkä esittää kyllä ihan hyvän pointin todetessaan että tällainen outo lordi voi aiheuttaa sekaannusta. Lapset ovat varmastikin tottuneet tuttuihin lordeihin, kuten esimerkiksi lordi Nelsoniin joka ansioitui Trafalgarin taistelussa vuonna 1805, ja on siitä lähtien ollut tuttu mies kaikissa kodeissa.

Tällaisia puheenvuoroja oli enemmänkin, mutta ei niitä tässä jaksa kerrata. Oleellisempaa on että toiset kantaaottaneet kansalaiset suorastaan syyttävät lapsia tämän ns. hirviömiehen päästämisestä lavalle, ikäänkuin Suomessa alle 18-vuotiailla olisi lupa toimia managerin asemassa. Näillä ihmisillä on varmaan joku hätä, mutta kuullaan heitä tässä silti.

Mielenkiintoisinta näissä viesteissä on, että näiden lapsirikollisten ikä tuntuu vähenevän viesti viestiltä. Jos Tohtori olisi odotellut vielä päivän tai kaksi, olisi todellinen vihollinen varmaan täsmentynyt kehtoon. Myös kännykät ovat olleet tässä pahanteossa selkeästi keskeisessä asemassa. Nämä moderneilla viestintävälineillä aseistautuneet vaippapömppöpyllyt ovat siis nostaneet Lordin nykyiseen sijoitukseensa Euroviisukisassa, tämän Lordin joka edellisten päänaukojien mukaan on samaisilta taaveilta vienyt yöunet tyystin?

Jokin tässä ei nyt taida täsmätä.

Viimeisessä mielipiteessään todella useasti kantaa ottanut Tekstiviesti johdattelee meidät synkeämmän ongelmavyyhdin pariin, osoittaen että tässä ei ole pelkästään kyse sylilapsista ja N-Gageista. Hän kertoo salaliitosta, jossa äänestys oli junailtu yöhön, joka on tunnetusti peikkojen ja maahisten aikaa. On tunnettu tosiasia, että yli 20-vuotiaat harvoin jaksavat valvoa yhdeksän uutisia pidempään, ja etenkin eläkeläiset sammuvat jo Pikku Kakkosen kohdalla, nukkuen sikeää ja katkeamatonta unta aina puoliinpäiviin asti.

Nämä diabooliset nuoret ovat saatananpalvonnan ohessa lähetelleet tekstiviestejä, äänestäen Lordia kohti voittoa. Ette muuten arvaa kuinka vaikeaa on pidellä vastentahtoista kissaa, Ilman Tikaria, ja Matti Vanhasen valokuvaa samalla kun koittaa näppäillä tekstaria. Jotenkin sen on silti täytynyt onnistua, sillä muun maailman nukkuessa, tämä 5-15-vuotiaista koostuva pimeän aalto on tihutyönsä Suomen kansalle ja kulttuuriperimälle tehnyt.

Saatananpalvonta:
Perkele, Lucifer, Belzebobo, Karpela; millä nimellä tämän karvaperseen sitten tunnemmekin, hänellä on jotenkin sormensa tässä viisusopassa. Onkin parempi perehtyä ammattilaisten mielipiteisiin, joita he ovat suurinta mahdollisinta anteliaisuutta noudattaen jakaneet näillä samaisilla palstoilla.

Velmu lähtee tässä varovaisesti liikkeelle todeten Lordin olevan kuin saatananpalvontaa. Oletan tämän tarkoittavan jotain samaa kuin että Oivariini on kuin voita, ainakin siinä mielessä että sitä on paska levittää, mutta se ei maistu samalta. Eli siis se ei ole ollenkaan sama asia.

Tekstiviesti on jo vahvemmilla vesillä, todetessaan että Lordista tulee mieleen saatananpalvojat ja hautakivien kaatajat. Tohtorillakin tulee monesti asioita mieleen. Näistä viesteistä Tohtorilla tulee mieleen että monilta suomalaisilta pitäisi katkaista käsi ranteen kohdalta, etteivät he tuhlaisi toisten aikaa tällä tavalla.

Mikä Häpeällä!kin tulee monesti mieleen makkara, eikun saatananpalvonta. Hänellä tulee myös mieleen isoja sanoja kuten "habitus", joka olisi parempi jättää Tohtorin käyttöön, ettei tule vahinkoja. Mikä Häpeä! puhuu saatananpalvonnan tekosista, tai Lordin tekosista, tai jonkun tekosista selvästikin, ja vaikka kaikkien pitäisi niitä muistaa, täytyy myöntää että Tohtorilla polkee tyhjää tällä hetkellä. Puhutaanko nyt LaVey:n herran puuhista, vaiko kenties Setin temppelin kepposteluista? Tässä on tarpeeksi vaikeaa muistaa kenen kekkereihin milloinkin pitäisi mennä, ja nyt sitten näin epäselvillä vihjeillä pitäisi päästä asioiden ytimeen?

Paskaa, sanoo Tohtori tämmöiselle. On syytäkin "mikä hävetä!" kun menee julkisesti keuhkottamaan tuolla tavalla, eikä edes tarjoa lähdeviitteitä.

MH tykkää että maan maine on vaarassa mennä Lordin mukana. Mietityttää onko tämä järin mahdollista formaatissa, joka on aiemmin kestänyt Loirin Huilumiehen, Pave Maijasen Yamma Yamman, sekä Fredin Pump Pumpin. Jos näistä Suomen maineen saisi vielä jotenkin alemmas, siihen tarvittaisiin varsin äärimmäisiä toimia, jollaisiksi Lordia ei vielä pysty hyvällä omallatunnolla laskemaan.

Tässäpä on sellainen kokoelma...sanoja, että niitä täytyy tarkastella tällaisena kokonaisuutena. Itseasiassa, täytyy myöntää että tähän ei vain pysty sanomaan yhtään mitään. Tämä puhuu niinsanotusti omasta puolestaan, eikä kaipaa Tohtorilta mitään lisättävää. Mielipiteenvapaus on kaunis kukka, joka valitettavasti kasvaa aivan turhan monesti lannasta nimeltä mielenterveydenvapaus.

Sananvapaus ja demokratia:
Monille pyhä asia, sananvapaus on yksi perusoikeuksistamme, kuten myös niinkutsuttu kansanvalta. Vaikuttaa silti siltä, että Euroviisuja nämä asiat eivät koske, eikä äänestyksiä ylipäänsäkään. Sanokoon Jouko53 kuten parhaiten osaa:

Jouko53 ei ole yksin tässä halussaan päättää ihan itse siitä mikä on hyvää ja mikä ei kansallisella tasolla.

tellu (kuvassa oikealla) on laajan ystäväpiirin omistava ihminen. Hän on maailmankansalainen, voisimme jopa sanoa eräänlainen playgirl, foxy mama joka viettää aikaansa jetset-piireissä, ja on omillaan niin Monte Carlon kasinoissa, kuin myös pohjoisten kuninkaallisten seurassa. Ei hetkinen, anteeksi. Itseasiassa hän on lähiöbaarissaan aikaa viettävä katkeroitunut 47-vuotias entinen torimyyjä, eronnut, ja sairaseläkkeellä kroonisten ongelmien vuoksi. Hänen tuntemissaan AA-piireissä Irwin on varmastikin kovemmassa vedossa kuin Lordi, joten ainakin tässä yhdessä yksityiskohdassa hän on oikeassa.

Jouko-Pouko kohtasi ilmeisesti hienoista vastarintaa adressiprojektinsa tiimoilta, mutta onneksi hän on jämerä mies, vankka oikeuden pylväs joka ylväänä kohoaa kohti kosteita pilvimassoja. Jouko ei epäröi, hän ei muuta kantaansa, hän säilyttää asenteensa kohti kansan tahtoa, ja uljaasti puolustaa jo tehdyn päätöksen oikeutta...eikun, niin...no, se Joukosta.

Onneksi Tv luvan maksanut syöksyy puolustamaan Joukon jättämää näkemystä, vaatiessaan seuraavaa:

Äkkiäkös yksi kansallisella tasolla pidetty maksullinen puhelinäänestys mitätöidään. Se on varmaan hassu maailma missä TV luvan maksanut ja Jouko53 asustavat. Siellä ei Stalin mennyt koskaan muodista, ja kaikki ovat onnellisia koska tietävät valtiollisten elimien suojelevan heitä asioilta joista he eivät pidä. Tohtori veikkaa että siellä on joka päivä keittopäivä, mexicana-keitto.

Tässä on kokoelma muita sananvapauden puolustajia. Jotain rajaa esittää luovan ehdotuksen siitä kuinka meidän tulisi "keksiä jokin laki". Jr:llä on selvästi selkeä käsitys siitä miten ja mitä varten oikeusvaltiossa säädellään lakeja. Ikääntyvien KISS-fanien perustamien bändien kontrollointi ei valitettavasti kuulu yleensä niiden piiriin, eikä niitä taideta pyöräyttää ihan Euroviisujen aikataululla. Hyvä yritys silti Jr:ltä, vaikka olikin aivan vitun typerä ja toisaikainen ölähdys hänen muotopuolesta leipäreiästään.

Myös SIV - mahdollinen SIWA:n vakioasiakas - ilmaisee itseään demokratianvastaisissa merkeissä. Ehkä hän vielä pääsee ihan itse päättämään Suomen asioista, ja silloin asiat ovat varmasti hyvin. Kyllä kansakoulupohjaltakin voi ponnistaa modernissa maailmassa.

Ollaan aikuisia käy suorastaan korkealentoiseksi, ojentaessaan kätensä haarojensa välistä hetkeksi kansainvälisille vesille. Kreikan ylpeään demokraattiseen perinteeseen - joka tosin taisi katketa jo silloin kun sakki siellä lakkasi pukeutumasta lakanoihin - kuuluu eittämättä kiinteänä osana vaarallisten musikaalisten terroristien torjuminen, jotteivat he pääse soluttautumaan lähes Olympialaisiin verrattavaan laulu- ja soitinkilpailuun.

Sekalaista:
Nämä kolme edellämainittua osa-aluetta olivat selvästi vahvimmin edustettuna keskustelussa. Niiden lisäksi esiintyi myös kaikenmoista sekalaista röpellystä, joihin Tohtori perehtyy lyhyesti seuraavalla tavalla.

Tässä tapauksessa kirjoittajan seksuaalinen orientaatio sotkeutuu pahasti hänen musiikkimieltymyksiinsä. XYZ on selvästi vanha Sillanpään äänestäjä, ja oli vähällä olla onnellisempi kuin mitä hän on ollut sitten vuoden 2004.

Vaikka Tohtorilla ei ole mitään sitä vastaan että joku urheasti taistelee orientaationsa puolesta ja kannattaa itsensä kaltaisia artisteja, on silti hieman karkeaa ilmoittaa julkisella foorumilla kuinka paljon tykkää "kakkosesta".

Myös Tekstiviesti "tykkää" hieman yllättäen Metsäkedosta, joka on oikeistolaisille tahoille epätavallista. Hän kuitenkin osoittaa kaksijakoisuutta, ylistäen ensin Metsäkedon poikamaista lauluilmaisua ja norjaa vartta, mutta päättäen häpeään. Epäilemättä hän toistaa tämän skenaarion lähes jokainen ilta peittonsa alla. Kyllä Tekstiviestinkin pitäisi nyt jo 2000-luvulla uskaltaa tulla nahkapääveljilleen kaapista. Saattaisi yllättyä kuinka moni pojista on "semmonen".

Suomenkielinen edustaa perinteisempää oikeistolaisuutta, eikä olisi tykännyt Metsäkedosta. Suomenkielinen puolustaa sitä ylpeää perinnettä, jota kappaleet Why, Takes 2 to Tango, Addicted to You, A Little Bit, ja Bye Bye Baby ovat viimevuosina pönkittäneet.

Etti:llä (oikealla) on laajempi perspektiivi, ja hän katsookin Välimeren maille kaihoten sitä hiljaista arvokkuutta, lahjomattomuutta, ja tasa-arvoa mikä löytyy italialaisesta politiikasta, kreikkalaisesta liikenteestä, ja turkkilaisesta kotielämästä. Voi kunpa oltaisiin mekin saatu Sauli, jo hän olisi tässä vaiheessa taputellut Englannin kuningatarta pepulle ja kehunut kuinkä pelimiehen otteilla tehdään politiikkaa. Edustavuutta suomalaiseen arkipäivään!

Mahtaisiko tuo todeta vaikka että: "Päästäkää minut nyt helvetti täältä laatikosta! Täällä on ihan pimeätä ja ilmakin haisee mädänneeltä säveltäjältä. Onko tässä nyt mitään rotia!?"

Maukalla on tässä vankka mielipide. Pahaamieltä ja tämän siskoa huonoamieltä on maailmassa jo aivan tarpeeksi. Tohtorin pahaamielimittari näytti tänäänkin hälyttäviä lukuja. Valitettavasti Maukka taitaa kärsiä näön hämärtymisestä, koska hän ei selvästikään ole nähnyt millaisilta urheilijat nykyään näyttävät. Tarvii vaan jääkiekon maajoukkuetta katsoa niin tulee ihan puistatus ja hieman ysköstä suuhun.

Myös Marjaana lähtee liikkeelle vankoista aatteellisista asemista, mutta menettää matkalla perspektiivinsä, joutuu peräluisuun, tahraa itsensä, ja rysähtää asfaltilta metsään rätisevänä tulipallona, tusinan yläasteelaisen päälle, aiheuttaen kansallisen tragedian. Katsokaamme hieman niitä asemia joista Suomen menestystä on tähän mennessä jännätty, aina 60-luvulta asti:

1961 10. Laila Kinnunen
1962 7. Marion Rung
1963 13. Laila Halme
1964 7. Lasse Mårtenson
1965 15. Viktor Klimenko
1966 10. Ann-Christine
1967 12. Fredi
1968 16. Kristina Hautala
1969 12. Jarkko & Laura
1971 8. Markku Aro & Koivistolaiset
1972 12. Päivi Paunu & Kim Floor
1973 6. Marion Rung
1974 13. Carita
1975 7. Pihasoittajat
1976 11. Fredi & Ystävät
1977 10. Monica Aspelund
1978 18. Seija Simola
1979 14. Katri-Helena
1980 19. Vesa-Matti Loiri
1981 16. Riki Sorsa
1982 18. Kojo
1983 11. Ami Aspelund
1984 9. Kirka
1985 9. Sonja Lumme
1986 15. Kari Kuivalainen
1987 15. Vicky Rosti & Boulevard
1988 20. Boulevard
1989 7. Anneli Saaristo
1990 21. Beat
1991 20. Kaija
1992 23. Pave Maijanen
1993 17. Katri-Helena
1994 22. CatCat
1996 23. Jasmine
1998 15. Edea
2000 18. Nina Åström
2002 20. Laura
2004 14. Jari Sillanpää
2005 18. Geir Rönning

Tästä voimme havaita että Suomi oli vahvimmillaan vuonna 1973, Marion Rungin esittäessä kappaleen "Tom Tom Tom", jonka vahva lyyrisyys vangitsi tuomariston mielet ja Suomi pääsi ennenkuulumattomalle sijalle 6. Eli Marjaana, etköhän sinä voi jättää tämä kisan katsomatta ihan lopullisestikin, jos voittoja odottelet.

Tämä taitaakin olla se ainoa hopeareunus, jonka Tohtori on pystynyt löytämään tästä täysin tyhjänpäiväisestä keskustelusta, joka on vailla mitään inhimillistä arvoa. Tämän yhden hyödyn, tämän yhden Suomen kansan vallanneen tunnetilan meille vangitsee seuraavassa TarVu, jonka selkeisiin säveliin päätämme tämän katsauksen. Suosittelemme kaikkia, ja siis aivan kaikkia, ottamaan oppia hänen päätelmästään:


-Tohtori K-


PS: Formaatti on saanut innoitusta Something Awfulin ns. "Weekend Web" konseptista. Kuvat ovat ottajiensa oikeuksilla. Euroviisu-statistiikat tarjoaa Wikipedia.

Korjauspyyntö.

Tuskin oli päivää ehtinyt olla Tohtorin raportti esillä kun saimme seuraavanlaisen kirjeenomaisen tuotteen:


Eiku luin Tohtori K:n Euroviisukeskustelukritiikin ja huomasin sen loppupäässä niin massiivisen asiavirheen, että pakko oli älähtää. Vannoutuneena viisufanina (enoni on homo) tämä virhe loukkaa minun uskonnollisia tunteitani jopa niin, että harkitsin vakavasti vihaisten sähköpostiviestien lähettelyä Acid Cineman suurimmille sponsoreille, mutta en löytänyt näiden nimiä verkkosivuilta. Sitten tajusin, että kuka vitun idiootti semmosta paskaa tukis. No ei varmasti kukaan vitun idiootti. Mutta joku pitää kuitenkin nyt erottaa, se on selvä.

Näet: Tohtori K kirjoittaa lopun sijoitustaulukossaan, että suomalainen (ruotsin passi) Jari Sillanpää olisi vuonna 2004 sijoittunut suomalaisella kappalellaan It Takes 2 to Tango 18:ksi ja suomalainen (norjan passi) Geir Rönning vuonna 2005 suomalaisella kappaleellaan Why 14:ksi. Paskaa! Nämä eivät ole euroviisusijoituksia, vaan sijoituksia euroviisufinaalin karsintakilpailusta! Vaikuttaa siltä, ettei Arvoisa Tohtori ole viime aikoina kisoja seurannut vaadittavalla tarkkaavaisuudella! Koska Euroopan maat ovat Gorbatsovin ja muiden vastaavien velliperseiden leväperäisyyden takia lisääntyneet kuin lestadiolaiset 80-luvun mukavasta noin 27:stä jonnekin vitun viiteenkymmeneen, on Euroviisukamppailun kansainvälisestä loppumittelöstä jouduttu tekemään kaksivaiheinen: kun finaalikierrokselle pääsevät suoraan edellisvuoden kisan noin kahdeksan parhaiten menestynyttä sekä neljä suurta yleisradiomaata (Iso-Britannia, Saksa, Ranska, Espanja) jotka saavat lähettää kisaan ihan mitä paskaa haluavat, loput noin 30 osanottajavaltiota saavat karsia paikastaan finaalissa kuitenkin samasta salista lähetettävässä ns. välierässä muutamaa päivää ennen varsinaista kisaa. Suomalaiset Rönning ja Sillanpää eivät siis tätä karsintaa ole läpäisseet. Näin ollen noihin sijalukuihin tulisi lisätä (ymmärtääkseni) 12 eli suoraan loppukilpailuun selvinneet - sijoitukset ovat siis 30. ja 26. eikä alle kahdenkymmenen.

Hävetköön Tohtori tietämättömyyttään! Lieneekö kotimaan karsinnassakin käynyt kuten TarVulla?

Lisäisin vielä pikanttina detaljina sen, että Italiahan jättäytyi Euroviisujen ulkopuolelle jo ennen Suurrikollinen Berlusconin valtakautta. Tämänkin vuoksi Tomi Metsäkedon olisi kuulunut kisa voittaa, Suomen tappion oltaisiin tällöin voitu väittää johtuneen vain ja ainoastaan siitä, että äänestäjät ympäri Euroopan luulivat sitä Italian kappaleeksi ja jättivät äänestämättä Metsäketoa boikotoidakseen Italian pääministeriä. Iltapäivälehdille olisi riittänyt lööppejä ja Berlusconilta oltaisiin voitu vaatia virallista ja julkista anteeksipyyntöä suomalaisten euroviisu-uskonnollisten tunteiden loukkaamisen vuoksi.

Että näin.

Nimim. Uskollinen Euroviisufani -48


Tohtori on lähettänyt meille seuraavanlaisen vastineen:

No onhan se jo perkele kun kaikenlaista kulttuurinvihaajaa pukkaa hirsien seasta heti jos pari numeroa pääsee sekaisin menemään. Moisen agressiopostin lähettelyn sijasta voisi mennä vääntelemään edellämainittuja lukuja sinne Wikipedian puolelle, joka näin julmasti johti Tohtoria harhaan. Eikö mihinkään voi enää luottaa?

Tohtori K.


aup.gif - 1kb